Racefiets vs Gravelbike: dit zijn de verschillen
Ben je een fanatieke racefietser? Dan heb je inmiddels vast weleens gehoord van een gravelbike. Misschien ben je wel van plan om een nieuwe racefiets of gravelbike te kopen, of je bent gewoon benieuwd naar wat de verschillen zijn. Na het lezen van deze blog weet je precies wat een racefiets en een gravelbike van elkaar onderscheidt. Veel leesplezier!
De racefiets als moeder van de wielersport
De racefiets was er eerder dan de gravelbike, zeg maar gerust een heel stuk eerder. Al meer dan een eeuw geleden werd de racefiets ontworpen om op hoge snelheid te fietsen, vooral op de verharde weg. Nu was het wegoppervlak destijds verre van vergelijkbaar met het gladde asfalt van nu, toch was de racefiets bedoeld om hard te fietsen op de verharde weg.
Al vrij snel ontstond vanuit de menselijke competitiedrang de wielersport. In het begin kleine evenementen met enkele deelnemers wat al snel uitgroeide tot een populaire manier van sporten vanwege de toegankelijkheid van het grote publiek.
De introductie van de gravelbike
De gravelbike kent een behoorlijk kortere geschiedenis dan die van de racefiets. De eerste gravelbikes werden gesignaleerd aan de andere kant van de oceaan. Volgens dit artikel op Fietssport.nl schijnt het merk Salsa met de eer te strijken door in 2008 de eerste gravelbike geïntroduceerd te hebben.
In tegenstelling tot een racefiets is een gravelbike een stuk veelzijdiger en kan op vrijwel elke ondergrond uit de voeten. Je zou kunnen zeggen dat de gravelbike een ideale mix is van de eigenschappen van aan racefiets, mountainbike en cyclocrossfiets in één.
De verschillen tussen een racefiets en gravelbike
De banden
Het eerste én het grootste verschil tussen een racefiets en een gravelbike is de breedte van de banden. Op een racefiets vind je over het algemeen smalle banden tussen de 23 en 28 millimeter. De banden van een gravelbike heeft een stuk bredere banden, vanaf 35 millimeter tot 42 millimeter. De bredere banden in combinatie met het profiel, zorgt ervoor dat een gravelbike veel meer grip heeft op onverharde wegen. De smallere banden van een racefiets, met nauwelijks profiel, zijn een stuk sneller is op het asfalt.
De geometrie
Een racefiets heeft een agressieve geometrie, wat inhoudt dat de zithouding laag en gebogen is. Dit is ontworpen voor snelheid en efficiëntie en zorgt voor zo min mogelijk luchtweerstand. Een gravelbike daarentegen heeft een meer ontspannen geometrie, met een meer rechtopstaande stuurhouding. Dit maakt de ritten comfortabeler, vooral als je over wisselende ondergrond fiets.
De versnellingen
Een ander belangrijk verschil zijn de versnellingen. Een racefiets heeft vaak een crankset met twee tandwielen en een cassette waarbij de tandwieltjes qua aantal tandjes gelijkmatig oplopen. Op veel gravelbikes zit een crank met slechts één tandwiel en een cassette met een veel groter bereik, vergelijkbaar met dat van een mountainbike. Een gravelbike heeft dan ook vaak geen voorderailleur, een racefiets wel.
Het frame
Het frame van een racefiets en van een gravelbike is vaak gemaakt van carbon of aluminium en is ontworpen om zo licht en stijf mogelijk te zijn. Hierdoor kun je de meeste kracht op de pedalen overbrengen en hoef je minder gewicht mee te nemen als je bergop rijdt. Een gravelbike ten opzichte van een racefiets een iets meer robuust frame om bestand te zijn tegen de uitdagingen van off-road rijden. Ook zie je op veel gravelbikes bevestigingspunten voor tassen of spatborden.
Het doel
Tot slot is er dan nog het doel van de fiets. Als jij graag wedstrijden rijdt op geasfalteerde wegen in een groot wielerpeloton en snelheid jouw prioriteit is, dan is een racefiets de beste keuze. Heb je een meer avontuurlijke rijstijl spreekt het fietsen op allerlei nieuwe wegen, verhard en onverhard, jou aan? Dan is veelzijdigheid van een gravelbike wellicht voor jou de juiste keuze.
Conclusie
Ondanks dat de twee erg op elkaar lijken zijn er dus duidelijke verschillen tussen een racefiets en een gravelbike. Het belangrijkste verschillen zijn zoals genoemd de bandbreedte, het verschil in geometrie, versnellingskeuze, fietsframe en vooral ook het doel waarvoor je jouw fiets gebruiken wilt. Heb je keuzestress dan is vooral je eigen persoonlijke voorkeur de doorslaggevende factor. Hopelijk heb je in deze blog een beetje basiskennis gekregen wat je helpt om een weloverwogen beslissing te maken. Succes!
Fotocredits: Canva Pro by Wielerjas