Een materiaalfreak, zo durf ik mezelf wel te noemen. Of het nu gaat over mijn fiets en de onderdelen op de fiets van het zadel tot de pedalen en het stuur, of de kleding die ik tijdens mijn fietsritten draag. Het materiaal is voor mij vanaf dag een belangrijk element geweest dat mijn passie voor het wielrennen mede bepaald.

Op deze pagina vind je mijn persoonlijke favorieten. Één voor één benoem ik alles wat ik gebruik en ook waarom ik voor dat specifieke onderdeel kies en wat mijn eventuele nummer twee en drie als alternatief zouden zijn.

Mijn fiets

Als padvinder op de fiets is zonder twijfel mijn onbetwiste nummer één de Standert Pfadfinder. Is het een racefiets? Nee. Is het een gravelbike? Nee. Een cyclocrosser misschien? Ook niet. Wat het wel is: een Pfadfinder!

Het frame

Het frame van mijn Standert Pfadfinder is een unieke combinatie tussen een racefiets, gravelbike en cyclocrossfiets. Althans dat is zoals ik hem op de best mogelijke manier kan beschrijven. De geometrie en kenmerken van de Pfadfinder kan ik bij geen enkel ander merk of model frame terugvinden dus als je het mij vraagt heeft Standert hiermee iets unieks in de markt gezet.

Het frame van de Pfadfinder is gemaakt van een Columbus Spirit buizenset, van staal dus. Oké, een tikkie zwaarder dan carbon en aluminium frames maar hier krijg je rijeigenschappen voor terug die dubbeldikdwars de het extra gewicht waard zijn. Je kunt banden tot 38 milimeter in tussen de vorken kwijt wat voor mij dik voldoende is om op alle terreinen waar ik graag fiets uit de voeten te kunnen.

Als ik een ander merk of model moest kiezen…

Dan zou ik bij voorkeur kiezen voor een frame gemaakt van metaal. Zowel de Kreissäge als de Triebwerk van Standert komen dan in aanmerking, deze zijn gemaakt van lichtgewicht scandium buizen (Kreissäge) en custom Columbus staal (Triebwerk). Als ik naar een ander Duits merk zou uitwijken dan ben ik verrassend gecharmeerd door fietsen Rose. Iets anders dan Duits? De Spaanse merken Orbea en Megamo staan dan voor mij op de plaatsen één en twee.

De groepset

Mijn Standert Pfadfinder is afgemonteerd met SRAM Force AXS. De eerste versie, dus nog niet de allernieuwste. SRAM heeft mijn persoonlijke voorkeur boven de merken Shimano en Campagnolo. Dit heeft niks te maken met kwaliteit en functionaliteit, deze voorkeur is door de jaren heen puur ontstaan door het fysieke gevoel ontstaan vanuit rijervaring.

De componenten

Naast de onderdelen van de groepset die voor het schakelen en remmen zorgen maken de overige componenten voor mij het grote verschil. Vrijwel elk unieke component is bepalend voor het gevoel met de fiets in combinatie met een stuk comfort. Hieronder zet ik de belangrijkste componenten op een rij.

Stuur

Na heel veel sturen van verschillende merken en met verschillende drops (vorm van de bocht) geprobeerd te hebben kies ik zonder twijfel altijd voor een klassieke ronde bocht. Ondanks dat dit er waarschijnlijk niet zo heel modern uit ziet en de keuze in deze sturen heel beperkt is. De handposities die mijn voorkeur hebben krijg ik niet bij de ergonomische modellen die veel gemaakt worden.

Op dit moment, en al enkele jaren, heb ik de Zipp Service Course SL-88 en deze bevalt me perfect. Dit is een diepe ronde bocht met over het hele stuur een ronde buis (dus geen aero), en gemaakt van aluminium.

Stuurpen

Aangezien ik graag wil dat de componenten op mijn fiets een beetje matchen heb ik gekozen voor de Zipp Service Course SL stuurpen. Samen met het stuur dus een setje die perfect bij elkaar passen.

Zadel

Zadels, tsja daar kunnen we een aantal hoofdstukken aan wijden en je zult ook regelmatig artikelen over zadels gaan tegenkomen. Over de ruim 20 jaar heen heb ik enorm veel zadels geprobeerd, ik denk dat het aantal over de 100 heen gaat. Van smal naar breed en lang naar kort, harde zadels en zachte zadels, echt alles heb ik uitgetest.

Uiteindelijk ben ik enkele jaren geleden uitgekomen bij de Pro Stealth en deze voelt zo goed dat ik daar lekker op blijf zitten. Het is een modern zadel qua afmetingen, dus niet heel lang en voorzien van een uitsparing in het midden. Ik heb de duurste variant met een volledig carbon brug en rails dus hij is ook nog eens lekker licht.

Zadelpen

Net als het stuur en de stuurpen heb ik bij de zadelpen gekozen voor de Zipp Service Course SL serie, vooral omdat deze lekker matcht met de andere componenten. Het is een carbon zadelpen met een aluminium kop en klemsysteem. Ik rij met de zero-offset variant omdat dit het beste past bij mijn rijstijl.

Pedalen

Nog zo’n component waar persoonlijke voorkeur een grote rol speelt: de pedalen. In mijn geval was het zoeken naar de gulden middenweg omdat ik mijn Standert Pfadfinder op verschillende terreinen gebruik en geen pedalen wil wisselen. Tegelijkertijd wil ik natuurlijk wel voldoende power op de pedalen kwijt kunnen dus zocht ik naar net wat meer platform dan bijvoorbeeld SPD-pedalen.

Het allerbeste compromis heb ik gevonden in de Crankbrothers Candy, een semi-platform pedaal met een bijzonder prettig kliksysteem. De Candy geeft veel zijdelingse bewegingsruimte wat ik erg kan waarderen. Daarbij kun je dankzij de grotere pedaalbody meer kracht op de pedalen kwijt, niet zoveel als bij een racepedaal maar zeker een stuk meer dan op SPD pedalen.

Bidonhouder

De bidonhouder, vooral een functioneel onderdeel maar wat mij betreft zeker een onderdeel waarmee je een fiets nog een extra stukje kunt pimpen. Waar voor mij een bidonhouder aan moet voldoen? Hij moet sterk zijn, de bidon moet er stevig maar niet te strak in kunnen blijven zitten, en het oog wil ook wat dus moet er aantrekkelijk uitzien.

De bidonhouders op mijn fiets zijn van het merk Arundel. Dit misschien wat onbekende merk maakt hele toffe accessoires met een exclusieve uitstraling en absoluut een high-end kwaliteit. Ik heb twee stuks van de Arundel Mandible Carbon op mijn fiets, in de matte UD uitvoering. Superlicht, supersterk en precies de looks waar ik van hou.

De wielen

Mijn nummer één wielenmerk is: FFWD. Als Zwollenaar is dit vast niet geen onlogische keuze, FFWD is namelijk naast een Nederlands ook echt een Zwols product. Ik gebruik twee setjes wielen, één voor op de weg (Race) en één voor als ik onverharde ondergrond (Gravel) opzoek.

Race

Als ik op de verharde weg ga fietsen dan steek ik een setje FFWD RYOT 44 in mijn Pfadfinder. De 44cm hoge velg is wat mij betreft het beste compromis als je performance en looks wilt combineren, ongeacht of je op het vlakke of in de bergen rijdt. Ik heb ik mijn wielen niet gekozen voor een DT upgrade want de FFWD naven zijn zo goed dat ze voor mij meer dan voldoende zijn.

Gravel

Ook als ik ga gravelen kies ik voor FFWD, en dan zonder twijfel voor de DRIFT. Wat mij betreft is de DRIFT, wat echt pur sang gravelwielen zijn, de perfecte upgrade voor elke gravelbike waarbij je vanaf de eerste meters het verschil gaat voelen. Ze zijn licht, strak maar niet te, en dankzij de bredere velg bollen de wielen ge-wel-dig op grillig terrein. Iets wat je trouwens ook echt ervaart als je in België over kasseien aan het dokkeren bent. 🙂

De banden

Banden is voor mij net als een zadel best een persoonlijk dingetje. Er zijn maar weinig bandenmerken en modellen die ik niet geprobeerd heb en de ervaringen lopen toch wel behoorlijk uiteen. Toch kom ik steeds weer terug bij één merk waar ik elke keer vrijwel direct het YES gevoel bij heb: Continental.

Race

Voor op het asfalt kies ik de Continental GP5000 S TR, de 28mm brede versie en met die lekkere crèmekleurige “tan-wall” looks. Na de 3000 ging ik richting de 4000 en ook de nieuwste 5000 GP serie van Continental werd toch al snel weer mijn nummer één.

Gravel

Ook als ik ga gravelen zorgt Continental voor mijn rubber. Ik wissel hierbij nog wel eens tussen de Terra Speed en de Terra Trail, afhankelijk van welke er beschikbaar zijn in jazeker: tan-wall uitvoering. Mijn oog wil namelijk ook wat. Qua rijeigenschappen verschillen deze twee modellen niet heel veel van elkaar, de Terra Trail heeft alleen een klein nopje in het profiel aan de zijkanten, deze geeft iets meer grip op losliggend ondergrond zoals zand.

Mijn fietskleding

Fietskleding, ook zo’n onderwerp waar je als je veel op de fiets zit een boek over kunt schrijven. Zelf ben ik een behoorlijke mierenn…. als het gaat om pasvorm en draagcomfort, meer dan genoeg voer om over te schrijven dus.

Wielerbroeken

De wielerbroek, of fietsbroek, of bibshort, hoe het ook noemt, is één van de meest persoonlijke kledingstukken in het fietskledingkast wat mij betreft. Het bepaalt in grote mate het comfort van je fietsrit dus aandacht besteden aan een goede wielerbroek is dus geen overbodige luxe.

Op dit moment, en nu al een jaar of drie, rij ik met wielerbroeken van het merk Isadore van de gebroeders Velits uit Puchov in Slowakije. Eerlijk, elk model wielerbroek in de collectie zit me als gegoten en heeft een absoluut geweldige zeem waar ik uren zonder schuren op kan zitten. Als ik toch een één, twee, drietje moet noemen dan wordt het:

  1. Alternative: perfect qua compressie, geweldige zeem, echt een race georiënteerde wielerbroek. Zonder twijfel mijn nummer één.
  2. Signature: gemaakt van een iets zachter stof met een mooie matte look. Zeer comfortabel en heeft slimme details zoals een zijvak waarin je bijvoorbeeld je smartphone kunt stoppen.
  3. Debut: eigenlijk te goed voor een instapmodel…

Shirts en jacks

Ook hier vult Isadore mijn fietskledingkast. Wat betreft de jacks ben ik vooral heel enthousiast over de Signature serie die voor 44% gemaakt zijn van merino wol.

Voor de wielershirts met korte mouwen hangt mijn voorkeur vooral af van het weer, omdat de samenstelling van gebruikte materialen binnen de verschillende series wat uiteen loopt, Dit heeft best wat invloed op het effect van de stof op het comfort tijdens het fietsen.

Schoenen

Al in 2011 trok ik mijn eerste paar DMT fietsschoenen aan en sindsdien ben ik daar niet meer vanaf gestapt. Één van de hoofdredenen is dat de leest die DMT gebruikt perfect past bij mijn voeten en deze door de jaren heen altijd hetzelfde heeft gehouden. Never change a winning shoe laten we maar zeggen.

Helm

De fietshelm is voor mij best een dingetje, zeker niet omdat ik die niet dragen wil maar puur omdat het vinden van mijn ideale helm altijd een eindeloze zoektocht is gebleken. De reden hiervoor is dat mijn hoofdomtrek 58,5 cm, en ja dat ik dus precies de grens tussen een maatje M en L bij vrijwel alle fietshelm fabrikanten.

Mijn huidige fietshelm is van het nog relatief jonge fietshelmmerk HJC en ik heb het model Furion 2.0 in de mat zwarte uitvoering. Één van de pluspunten vind ik het verstelsysteem aan de achterzijde van de helm, deze werkt namelijk op basis van een veer mechanisme in plaats van een draaiknop zoals je bij de meeste helmen ziet. Daar komt bij dat een maatje M prima past op mijn hoofd zodat ik niet hoef uit te wijken naar een L die vervolgens veel te groot is.

Zonnebril

100% want voor minder ga ik liever niet. Een mooi merk sportieve zonnebrillen met snelle en stijlvolle modellen plus kwalitatief echt van wereldklasse. De pasvorm van met name het model S2 is mijn favoriet, deze sluit qua afmetingen het best aan op mijn gezicht, ventileert perfect en draagt buitengewoon prettig,

Mijn fietsaccessoires

Fietscomputer

Wat betreft allerlei gadgets en technische hoogstandjes ben ik misschien een beetje oldskool. Ondanks dat ik een GPS fietscomputer wil die in de basis vrijwel alles kan meten geef ik de voorkeur aan een analoog scherm (display) zonder kleurtjes, toeters en bellen. En welk merk kan me dat dan nog bieden? Wahoo!

Ik rij al een aantal jaren met de Elmnt Bolt en deze doet precies dat wat ik nodig heb en verlang. Navigatie gebruik ik niet, ik zoek liever zelf de weg en af en toe verdwalen levert me vaak de mooiste routes op.

Fietsbel

Jaja, na bijna 20 jaar zonder fietsbel rondgereden te hebben ben ik er enkele jaren toch voor door de knieën gegaan. De reden? Ik was een nieuwe fiets aan het opbouwen, de HideMyBell zag ik als een sieraad voor mijn fiets en het nut van een belletje op mijn fiets zag ik inmiddels ook wel in.

Het eerste model dat ik monteerde was de van carbon gemaakte RaceDay SL. Na enkele weken heb ik deze toch omgewisseld voor de Regular omdat deze ietsje korter is waardoor mijn Wahoo mooier direct in het verlengde van mijn Zipp Service Course SL stuurpen aansluit. Functioneel gezien doen deze beide modellen voor mij hetzelfde, al zou ik qua materiaal toch wel de voorkeur hebben voor de carbon versie.

Zadeltasje

Je wilt hem eigenlijk niet hoeven gebruiken maar als het dan toch nodig is dan ben je blij dat je een zadeltasje mee hebt met een reservebandje en wat tools om je lekke band te repareren. Nee niet zo’n kolossaal ding natuurlijk, gewoon zijn heel compact en best wel stylish uitziend zadeltasje waar net precies alles in past. Welke? Voor mij is dat de Road Caddy van Lezyne.

En als ik ga gravelen gaat het zadeltasje eraf, neem ik wat minder drinken mee zodat ik ruimte overhou voor een gereedschapsbidon. Zonder poespas, een model van Pro waarin een binnenbandje, CO2 popje + patroon, een bandenlichter en een inbussleutel in gaat. That’s all.

Fietsgereedschap

In tegenstelling tot 10-15 jaar geleden is er tegenwoordig heel veel goed fietsgereedschap op de markt voor best wel betaalbare prijzen. Als ik een nummer één merk moet noemen hoef ik niet lang na te denken om Parktool te noemen. Prijzig maar wel ronduit top. In de voordeliger prijsklasse ben ik erg onder de indruk van de kwaliteit van het fietsgereedschap van BBB, dit is dus mijn nummer twee.

Mijn digitale wielerwereld

Wahoo

Dat ik als GPS fietscomputer de Elmnt Bolt van Wahoo gebruik had ik al genoemd. Ook de Wahoo Companion app is één van de digitale tools die ik met veel plezier gebruik. Niet alleen om superhandig met drag-and-drop de display indeling van mijn Wahoo in te stellen, maar ook zeker om hem via bluetooth uit te lezen en alle data terug te vinden die ik interessant vind.

Strava

De plek waar (bijna) elke wielrenner wel te vinden is: Strava. Je gereden route terugkijken, zien wat je prestaties waren ten opzichte van andere wielrenners, je fietsmaatjes volgen, en natuurlijk hier en daar een KOMmetje meepakken. Strava is een begrip op zich geworden in het wielrennen. Voor veel wielrenners een onderdeel van de hele wieler-lifestyle geworden en een plek met een hoog community gehalte

Komoot

Een app die ik niet heel veel gebruik maar wel echt enthousiast over ben is Komoot. Wat mij betreft is Komoot de beste tool om routes te bouwen die je vervolgens heel makkelijk via een GPX bestand in je fietscomputer kunt zetten. Nu moet ik bekennen dat ik dit nauwelijks doe, ik ben een padvinder weet je nog, maar als ik een route maak of wil delen gebruik ik Komoot. De gedetailleerdheid van de kaarten, de manier waarop je perfect je gewenste terrein en ondergrond kunt kiezen, Komoot heeft het allemaal.

Tot slot

Zoals je misschien wel merkt ben ik een wielrenner met specifieke voorkeuren. Dit vertaald zich in de persoonlijke keuzes die ik maak voor mijn materiaal, mijn rijstijl en uiteindelijk in hoe ik mijn wereld als wielrenner beleef. Dit wil zeker niet zeggen dat ik vastgeroest ben en star vasthoud aan dat wat bekend is, ik ben zeker een wielrenner die graag nieuwe dingen ontdekt en probeert.

De mooie wielerproducten die ik tegenkom zijn mijn voer om leuke, interessante en waardevolle content over te schrijven en te delen. Precies dit is één van de doelen van mijn wielerblog. Mijn collectie favorieten zal dus regelmatig aangevuld en bijgewerkt worden. Hou deze pagina dan zeker in de gaten.

Veel plezier met het lezen van mijn blogs!