Gespot: de nieuwste SRAM Apex groep
De instap groepset van SRAM, de Apex, heeft op bijna alle vlakken een transformatie ondergaan en is voorzien van de allernieuwste SRAM technologie. Op het oog lijkt de nieuwe Apex groepset identiek aan de nieuwste versie van twee hogere groepen Rival en Force. In dit artikel stel ik dit fijne stukje fietstechniek aan je voor en in de conclusie lees je mijn eerste oordeel.
Wat is SRAM Apex?
Heb je nog nooit van SRAM Apex gehoord? Dan ga ik je nu een korte introductie geven.
De Apex is de voordeligste onderdelengroep van SRAM en werd gelanceerd in 2010. De eerste Apex was 10-speed en had standaard een crank met twee kettingbladen, dus totaal 20 versnellingskeuzes. SRAM was destijds de pionier met de WiFli achterderailleur, deze had een extra lange kooi die geschikt was voor cassettes tot en met 34 tandjes.
Hoe werkt de SRAM Apex groepset
De SRAM Apex groepset was oorspronkelijk gemaakt voor racefietsen. De Apex onderdelen kun je ook gebruiken op een cyclocrossfiets, alleen omdat er toen nog geen schijfremmen gebruikt werden moest je de groep met een ander type remmetjes combineren. Sinds de introductie van de gravelbike heeft de SRAM Apex groepset ook een specifieke gravel variant met één tandwiel op de crank.
Één van de unieke eigenschappen van de SRAM onderdelengroepen is het Double Tap schakelmechanisme in de shifters. In tegenstelling tot andere merken schakel je bij SRAM met één hendeltje op de shifter. Deze techniek, en overigens alle technieken, wordt in elke groep van SRAM toegepast van de voordeligste tot en met de duurste topgroep.
De nieuwste Apex groepset is alleen geschikt voor fietsen met schijfremmen. Heb je een fietsframe voor velgremmen dan zul je op zoek moeten naar een oude groepset van SRAM of gaan kijken bij de groepen van Shimano of Campagnolo.
Helemaal nieuw in deze Apex groepsets is de introductie van elektronisch schakelen. Daarnaast is er ook nog steeds een variant voor mechanisch schakelen beschikbaar, dit is gelijk ook de enige volledig mechanische groepset van SRAM.
Pluspunten van de nieuwe SRAM Apex groepset
In de wereld van fietsonderdelen is SRAM altijd een naam geweest die synoniem staat voor innovatie en kwaliteit. De nieuwste Apex groepset is zeker geen uitzondering op deze regel. Wat SRAM heel goed heeft gedaan is luisteren naar de wensen en behoeften van gebruikers. Dit heeft de volgende pluspunten opgeleverd:
- Een 12-speed schakelsysteem: Na 10-speed kwam 11-speed en nu is het tijd voor 12-speed. Dus een cassette met 12 kransjes waarmee je een prima bereik hebt om vrijwel elk terrein te bedwingen.
- Elektronisch of mechanisch schakelen: De nieuwe Apex groep heeft twee varianten. Één voor elektronisch schakelen door middel van de beproefde AXS technologie, en één voor ouderwets mechanisch schakelen met een kabeltje.
- Zeer geschikt voor ruiger terrein: Onder andere door het bereik van de versnellingen voelt de Apex zich thuis in vrijwel elk terrein. Met één tandwiel voor schakel je altijd trefzeker en is de kans dat je ketting tussen de crank en het frame komt minimaal.
- Zelfde design en technologie als de duurdere groepen: Het design van de nieuwe Apex is (in AXS) identiek aan die van de Rival en Force groepen. Ook is in elk onderdeel van de groep dezelfde SRAM technologie verwerkt die je in de duurdere groepen terugvindt.
- Prettig voor de portemonnee: Niet onbelangrijk, Apex heeft een prettig prijskaartje. Zeker de AXS variant biedt de voordeligste groepset met elektronisch schakelen in de huidige markt.
Wielerjas Tip!
De nieuwe Apex groep is (nog) vooral gericht op all-road gebruik en gravel parcoursen. Wil je een cassette met een iets kleiner bereik, overweeg dan een cassette van Sunrace met een 11-30 verhouding te gebruiken.
Alternatieven voor de SRAM Apex groepset
Wil je toch liever iets anders dan SRAM Apex? Er zijn uiteraard mooie alternatieven op de markt. Is Shimano jouw merk dan hebben die een brede collectie groepen, of je kiest wel voor SRAM maar dan een level hoger. Ik heb drie goede alternatieven voor je op een rijtje gezet die zeker het overwegen waard zijn.
En mocht je denken: ik mis Campagnolo in het lijstje alternatieven, helaas heeft Campagnolo geen groepsets meer die qua prijsniveau en veelzijdigheid vergelijkbaar zijn met de SRAM Apex groep.
Shimano 105
Shimano staat zeker niet stil en de 105 groepset is inmiddels ook in 12-speed beschikbaar. De Shimano 105 groep is een goed alternatief als je vooral met de racefiets op de verharde weg georiënteerd bent. Zo heeft de crank standaard twee kettingbladen en heeft de grootste krans op de cassette 36 tandjes. Wel is de 105 groep, net als de nieuwe Apex, beschikbaar in zowel een elektronische (Di2) als mechanische variant.
Shimano GRX
De GRX groepen van Shimano zijn specifiek ontwikkeld voor gravelen en zijn sinds kort ook geüpgrade naar 12-speed. In tegenstelling tot de Apex groep heeft Shimano voor de GRX wel een 2×12 variant ontwikkeld wat je versnellingskeuze verdubbeld en waarmee je net iets meer veelzijdigheid krijgt. Zeker een pluspunt voor Shimano hier dus.
SRAM Rival
Wil je een level hoger in de SRAM familie, dan kom je bij de Rival. Rival was de eerste groep waarin het nieuwe design van SRAM te zien was. Een voordeel van de Rival groep is de beschikbaarheid van een racefiets georiënteerde 2×12 crankset die je ook nog eens met een powermeter kunt upgraden. Rival heeft geen optie voor mechanisch schakelen, alleen elektronisch (AXS).
Conclusie
De SRAM Apex groepset heeft zichzelf in ruim 10 jaar in de markt gevestigd als één van de beste opties voor wielrenners die op zoek zijn naar kwaliteit en innovatie tegen een betaalbare prijs. Met deze nieuwste Apex groep heeft SRAM ervoor gezorgd dat er weer aansluiting is bij de eerder uitgebrachte groepen in de hogere prijsklasse.
Waar SRAM wat mij betreft nog een belangrijke stap kan zetten is het toevoegen van een 2×12 crankset in de Apex groep en een cassette met minder grote overgangen. Dan zullen ook de wegwielrenners eerder naar Apex gaan kijken, waar nu de focus erg op all-road wielrenners lijkt te liggen.
Ik ben in elk geval zeker enthousiast over de nieuwe Apex groep. In de eerste plaats omdat ik de prijs-kwaliteit verhouding fenomenaal vind, maar vooral ook omdat er een variant voor mechanisch schakelen beschikbaar blijft naast nieuwe AXS optie. Kortom, zoek je een nieuwe fiets of een upgrade voor je huidige groepset? Neem deze nieuwe SRAM Apex groepset dan zeker mee in je overweging.
Fotocredits: Wielerjas @Stouwdam Sport by Specialized